Å här bygger vi om? – årets TUR-känsla

Så började då turistmässan i Göteborg – TUR2012. Väldigt gott om utrymme. Tomma hallar, ny platser för möten och scener för föredrag, stora caféytor. Färre utställare och många utställare med mindre ytor. Bohuslän var störst med sedvanligt gemyt och skaldjur.  Andra destinationer uteblev helt. Land efter land har dragit ner på ambitioner och utställare.

Hör mässan till en svunnen tid? En tid när mässan både var mötesplats och ett utmärkt ställa att samla information och göra affärer. Tanken ligger svindlande nära till hands efter att ha vandrat runt på den viktigaste av affärsdagar. Det ska bli mycket intressant att se vad reaktionerna blir under allmänhetens dagar i helgen. Jag misstänker att många blir besvikna – Är det inte mer?

Men ändå – mötesplatsen för branschen behövs. Nu var jag i och för sig på mässan i helt ny egenskap, men det jag hört, sett och lärt i dag är helt ovärderligt. Både som branschöversikt och impulser till min/vår framtida verksamhet.

/Mats

Vad tycker du? Kommentera gärna!