Sociala medier i praktiken

Senaste veckan har diskussionens vågor gått höga kring Twitterkontot @sweden. Upprörda röster har hävdat att Sverige släppt fram ett ”Troll” som inget vet och inget kan.

Det jag ser är en genomtänkt strategi som nu prövas och visar sig fungera. Det är en utmaning att släppa ”vanliga svenskar” berätta om sin vardag på ett officiellt konto för varumärket Sverige. Och den som regelbundet har följt kontot ser att det fungerar utmärkt. Ena veckan ser vi bilder från Uppsala, nästa följer vi vardagslivet – fika – genom en lesbisk lastbilschaufför  och så vidare.

Kombinera sedan detta med den tillgänglighet som Maria Ziv, Thomas Brühl och andra från Visit Sweden visat under några intensiva dagar. Många spaltmeter och bildskärmar har det blivit. Forbes slutar sin artikel med ”If nothing else, Sweden has definitely rid itself of the reputation of ’most boring country in the world’.” Utmärkt!

Stort genomslag fick diskussionen genom Stephen Colbert som i sin TV-show hoppas bli den första icke-svensken som får ta hand om kontot.

http://www.colbertnation.com/the-colbert-report-collections/415404/scandinavian-supremacy

Colberts inslag har i alla fall glimten i ögat och är lite kul. Det finns många värre, med de stora pekpinnarna framme.

Deeped Niclas Strandh har strategi och många länkar här: http://digitalpr.se/2012/06/14/transparens-och-varumarkesbyggande-nar-sweden-utmanar-oss/#comment-558681995

Jag rekommenderar också läsning av Resumes intervju med Maria Ziv, kommunikationsdirektör på Visit Sweden: http://www.resume.se/nyheter/pr/2012/06/14/medvetet-satt-mig-i-stormens-oga-

/Mats

 

Vad tycker du? Kommentera gärna!