Almedalsveckan 2012

Almedalsveckan – Almedalen – älskas och hatas. Det är mycket/för lite politik. Det är för lite/för mycket mediahype. Det är för mycket/för lite mingel. Det finns synpunkter på seminarier, utspel, rapporter och mycket mer.

För den enskilda personen är det framförallt en plats att känna in den politiska diskussionen, att lära sig mer om samhällsfrågor och skaffa massor av kunskap. Ibland räcker det med tio minuter på ett seminarium för att ha lyssnat in diskussionen och konstatera vad frågan handlar om.

Om sociala medier var hett 2010 så var innovation hett 2012. Inom alla områden. Lägg på lite hållbart och gärna CSR så blir det bredd i resonemanget.

Tillbaks till sociala medier. På ett seminarium i slutet av veckan kring medielandskapet och Almedalsveckan konstaterade fler i panelen att Almedalsveckan ÄR sociala medier i live-version. Och det kanske är den andra viktiga lärdomen.

Almedalen är ett öppet forum, där du delar personliga erfarenheter och lyssnar på andras. Här är det lätt att samtala med riskkapitalister, landstingsråd, miljöexperter mm mm mm i pauser och mellan seminarier. Ibland blir det en minut, ibland blir det tio. Allt är värdefullt och bidrar till förståelse för vart projekt Sverige är på väg. Visst det är orättvist att alla inte får plats, men slutsatsen är att det inte är fel på Almedalen som sådant. Det borde finns fler – Almedalen – öppna mötesplatser – möten över sektorsgränser – samverkan mellan olika kunskaper och intelligenser.

Visst kan det kännas som om Almedalen har blivit för stort. För många evenemang, för lite fokus. Hur kan man välja mellan 400 parallella seminarier? Så länge som diskussionen är levande och arrangörerna gör rimliga avvägningar så finns det en fortsättning och plats för utveckling. De arrangörer som inte har fått publik måste naturligtvis tänka igenom både innehåll och rubrik. Jag brukar inte gilla sarkastiska anslag men det här från Erik Wagner på IOGT-NTO är riktigt bra inför nästa års planering: http://bit.ly/M9HVeZ. Budskapet från Erik som jag helhjärtat stämmer in i: Tänk efter före. När du ändå är på den bloggen så hittar du också information om Almedalsdrinken – Hetast i Almedalen. Stort grattis!

För Gotlands del så är det här naturligtvis examen på alla håll och kanter – inte minst för besöksnäringen. Klarar Gotland värdskapet vid den toppbelastning det här är? Och svaret är ett stort rungande JAAAAAA! Det är härligt att se vilken energi som personal och företag jobbar med för att allt ska fungera. Men också gästerna är viktiga. Det finns ett win-win från tre parter arrangörer-utförare-besökare som gör att veckan fungerar så bra som den gör. Undantag finns men är tack och lov extremt sällsynta.

Ett förbättringsområde är den koordineringsfunktion som Region Gotland ställer upp med. Det känns som om inga ytterligare resurser har tillförts trots att evenemanget har fyrdubblats på några år. Karin Lindvall, hela kansliet och alla som kämpar på gator och torg ska ha en stor eloge för vad de gör. Men det behövs nya verktyg framöver. Här måste det till både pengar och personella resurser för att hantera kalendarium, markupplåtelse mm.

Det är också dags för en ny beräkning på vad Almedalsveckan ger rent ekonomiskt – omsättningen överstiger med all sannolikhet 200 miljoner kronor. Den siffran bygger på  50 000 besökare x 4 nätter x 1 000 kronor. Här behövs bättre underlag och mer analyser.  Marknadsföringsmässigt får man kanske plussa på ytterligare för att bedöma värdet av all exponering. Sen är det upp till Gotland och Gotlands alla företag inom besöksnäringen att omsätta detta i återkommande besök, konferenser och stora möten.

För DestinationsArenan har det varit en viktig vecka. Många möten med kunder och nya bekantskaper. Vi har tagit några kliv framåt i projekt som är på gång. Annamari har dessutom arbetat i Almedalskansliet, vilket gör att vi har en bred kunskap kring arrangerarandet av detta stora och viktiga evenemang.

/Mats

Vad tycker du? Kommentera gärna!