Fler än 40 miljoner resenärer lät filmen styra resmål i fjol

Fler än 40 miljoner väljer destination baserat på en film de sett enligt ny undersökning från TCI Research. Det gäller speciellt internationella förstagångsbesökare, unga och citybreakers.

Olivier Henry-Biabaud CEO på TCI Research säger “Supporting film shooting in a destination can offer higher ROI than traditional communication campaigns and may offer an indirect yet efficient promotional media for destinations as part of their marketing mix. DMOs have therefore all interest in tightening their relationship with the cinema industry if they wish to rival better vs international competition”.

Så kom igen nu regioner, som satsar i filmproduktioner ofta hjälpta på traven av ivriga produktionsbolag som refererar till succéer som Wallander och Millenium. Investera gärna i film som spelas in i Sverige. Det är toppen av massor av anledningar. Men ska vi kunna förvänta oss besökare har både produktionsbolag, region och destination hemläxor att göra. Listan är rätt så lång, men vi tar en topp tre här:

1)   Att sätta en effektiv marknads- och PR-mix ska göras tillsammans. Gift ihop filmen med destinationen redan från början och respektera att processerna att ta fram ett bra material och bra produkter från destinationen har en lika lång produktionstid som en normal filmproduktion.

2)   Säkra tillgång på material till destinationen. Rörlig bild. Stillbilder. Vittnesutsagor om destinationen. Filmteamets bästa tips. Det finns ingen ände på vad en kreativ PR-tjänst kan göra med det materialet.

3)   Kartlägg alla som har ekonomisk och kommunikationsmässig vinst filminspelning, filmdistribution, biljettförsäljning, eventuella utlandsförsäljningar och –visningar, eventuell bokförsäljning i Sverige och utomlands osv osv.

Och för fler punkter på checklistan är du välkommen att prata vidare med oss på DestinationsArenan.

Ber-ttelsen_om_Pi

Succéfilmen ”Berättelsen om Pi” med inte mindre än 11 Oscarsnomineringar har fått indiska regeringen att tillsammans med turismansvariga i Keralaregionen satsa på en kampanj med tonvikt på sociala medier som ska locka till besök i filmens fotspår. I regissören Ang Lees forna hemland Taiwan märker man redan en ökning i besökssiffrorna på djurparken, som fått ta rollen som indisk djurpark i filmversionen. 

Vad tycker du? Kommentera gärna!