+64% när samarbetet film-turism fungerar

Såg idag siffror från Spanien som bekräftar vilka resultat man kan få när samarbetet mellan filmindustrin och turismen är kreativt och inbjudande.

Den indiska filmen ”Zindagi Na Milegi Dobara” är ett perfekt exempel på hur man kan och bör integrera destinationsmarknadsföring med produktion, manus och slutligen promotion av film. Detaljer återfinns i bilden, så jag ska inte mer än understryka en ökning av antal indiska besökare med 64% på sex månader efter premiär.

Samarbete mellan produktionsbolag, filmkommissionärer, nationell turistorganisation och researrangör resulterade i paketerad reseprodukt till ett evenemang som också uppmärksammades i filmen, spelutveckling, destinationsreklamfilm baserad på klipp från filmen och mycket mer.

Det är ju egentligen inte svårt. Det handlar om att se vilka mer än jag som har något att vinna på samarbete, gemensam finansiering, smart kommunikation och så utveckla de gemensamma aktiviteterna utifrån den gemensamma grunden. Att sluta prata samverkan och köra verkstad. Grattis Spanien!

India Spain

Tack till Sigmund Elias Holm på Western Norway Film Commission för tipset!

Vad tycker du? Kommentera gärna!