Största marknaden du aldrig hört om

En samling individer som delar värderingar. 100 miljoner i världen. Och vanligast förekommande i Sverige. Begreppet LOHAS är än så länge relativt okänt för de flesta. Ändå är det allt fler som har värderingar som helt eller delvis matchar den här gruppen, som New York Times skrev om redan 2003: ”LOHAS kan mycket väl vara den största marknaden du aldrig hört talas om” :)

Krävande, kreativa, välinformerade, inflytelserika och aktiva. ”Lifestyle of health and sustainability” innebär inte att vara en miljöaktivist. Det handlar om att leva ett gott liv, men med ett gott samvete.

Vi ser allt fler tjänster och produkter som riktar sig mot LOHAS. 7 maj öppnade Hemköp i Stockholm en ny typ av butik: Hemköp Reko. Butikschefen har ett antal år på amerikanska ekokedjan Whole Foods i bagaget. ”Vi vill förenkla för de kunder som vill hitta ett noga utvalt sortiment på ett och samma ställe. Det kan vara allt från varor med certifieringar som Fairtrade eller MSC, till ekologiska och vegetariska alternativ.” I anslutning till butiken finns en uteservering med målet är att inspirera oss till en nyttigare livsstil med spännande mat och innovativ matlagning. Ett glas eko-öl eller eko-vin kan man också ta om man vill.

Hyrbilen Car2Go är ett annat exempel. Betala bara för exakt den tid du använder hyrbilen, från 4 kr/minut om du ska ha den en riktigt kort stund J Med hjälp av car2go-appen hittar du närmaste bil, reserverar den och låser upp den. Nyckeln sitter i bilen. Kör från A till B, parkera bilen och sedan är det klart.

Hur hjälper vi våra besökare att hitta motsvarande turistiska produkter? Märkning är ett sätt. I Sverige finns Swedish Welcome-certifieringen, som belyser ett turistföretags verksamhet ur ett hundratal aspekter och gör resultatet synligt för gästerna att välja utifrån. Boendeanläggningar, aktivitetsföretag, museer och arenor är några exempel för upplevelser som Swedish Welcome-certifieras. KRAV certifierar restauranger och White Guide utser ”Årets hållbara gastronomi” för den som vill äta gourmet med gott samvete. Senast gick priset till Lilla Bjers på Gotland, som också kan stoltsera med Luqaz Ottosson, årets ekokock.

Exemplen börjar bli fler och fler, precis som LOHAS. I Sverige räknar TNS/Sifo med att ungefär 30% av befolkningen är LOHAS. Hur mycket LOHAS är du? Testa dig här

 

 

2 reaktion på “Största marknaden du aldrig hört om

  1. Jättebra att du lyfter den här ”marknaden”. Hänger ihop med Outdoor & Lifestyle & det som jag kallar ”dela” men säkert har ett annat namn (vi behöver inte äga vår skruvdragare om det finns en annan i grannskapet). Mycket att tänkvärt för att skapa en hållbar värld där det lever hållbara människor.
    //Leif. W.

  2. Ja precis, Leif! Delningsekonomin och nya tjänster kring den eller kring liknande tankar känns superintressant, som i fallet med hyrbilen. Anna Felländer, som är chefsekonom på Swedbank, nämnde just i en artikel i Veckans Affärer för ett par månader digitaliseringen och nya affärer som aldrig syns i BNP och att hon skulle djupdyka ner i delningsekonomin. ”Vad händer med räntorna när ett grannskap delar på en högtryckstvätt i stället för att köpa sju stycken?”. Köper vi färre högtryckstvättar kanske behovet av nya (digitala) tjänster för att lösa utlåningen istället ökar.

Vad tycker du? Kommentera gärna!